Voor wie?
Startende leraren
Net van de opleiding af of nog maar een paar jaar werkzaam in het onderwijs, dan kun je behoefte hebben aan hulp bij je ontplooiing tot bekwaam docent. Over onderwerpen als klassenmanagement, didactiek, instructie, pedagogiek, interactie en werkorganisatie kun je vragen hebben, die niet opgelost worden aan de koffietafel in de personeelskamer. Meekijken van een coach in de les, reflectie op de les en jezelf zijn goede manieren om verder te komen.
Starten in het onderwijs kan zwaar zijn en na een tijdje dreigen je idealen wellicht ten onder te gaan aan de realiteit van het onderwijs. Twijfel aan je beroepskeuze kan maken dat je vroegtijdig wilt stoppen. De persoonlijke ondersteuning van een coach op het juiste moment kan je helpen je professionele welbevinden te hervinden.
Ervaren leraren
Het hoeft helemaal niet slecht te gaan om beter te worden. Als je een aantal jaren in het onderwijs werkzaam bent, kun je de behoefte hebben om ook buiten de beoordelingscyclus om eens naar je les te laten kijken om te zien of het anders kan. Soms is het prettig als een deskundige buitenstaander je fris en onbevangen een spiegel voorhoudt en je uitdaagt het beste uit jezelf te halen.
Thema’s kunnen onder andere zijn: werkdruk, conflicthantering, perfectionisme, leiderschap, professionele ontwikkeling.
Ik kan je helpen je kwaliteiten te (her)ontdekken en de valkuilen en belemmeringen te zien die je ontwikkeling in de weg staan.
Schoolleiding
Goede docenten zijn de basis van goed onderwijs en de basis van een goede school. In deze tijd van schaarste aan leraren is het extra belangrijk hen te behouden voor het onderwijs. Een succesvolle ontwikkeling tot leraar is vaak een intensief traject. De laatste jaren is het besef gegroeid dat coaching een heel waardevol instrument is om die ontwikkeling sneller en beter laten verlopen.
Mijn coaching richt zich op het ontwikkelen van leraren. Leraren die net van de opleiding komen. Zij-instromers die hun draai in het onderwijs moeten vinden. Leraren die behoefte hebben aan coaching om zich verder te ontwikkelen en zo hun plezier in het onderwijs te behouden. Of leraren die beter moeten functioneren (opgelegde coaching). Vooraf maken we duidelijke afspraken over ieders rol. Lesbezoeken, lesbeoordelingen, coachen en ontwikkelen: leraar, coach en leidinggevende trekken samen op en hebben elk hun eigen taak.
Mijn advies richt zich op het ontwikkelen van een organisatie waarin een startende leraar zich kan ontplooien. Zijn de voorwaarden hiervoor aanwezig in uw organisatie? Beschikt uw school over een goedwerkend introductieprogramma om startende leraren te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling?